23 jan. 2013

En iskall morgonrunda

Jag har ett nyårslöfte, det är att jag ska klara av att springa Göteborgsvarvet. Mitt mål är inte att ha någon bra tid utan bara att jag ska ta mig igenom rundan för nöjes skull. Det finns en jargong i löparkulturen att män springer för att tävla och kvinnor springer för sin hälsas skull. Sofia Hedström har skrivit om hur man skiljer män och kvinnors löparsyfte här i sin blogg. Debatten hon har dragit igång är toppen!
Själv gillar jag inte att anstränga mig till det yttersta och pressa mig själv tills jag känner att jag måste kasta upp. Träningsverk i all ära men att mjuka upp kroppen med muskler och leder i en lugn takt det passar mig bra. Men jag kan förstå er andra som älskar att ta i och känna den där kicken. fortsätt ni mår bra av det!
Nu i gryningen tog jag en knarrande (snön knarrade), isande och fräsch liten löprunda. Det är sällan att jag fryser om mina ben, men idag gjorde jag det verkligen, är dubbla leggings svaret? För jag har ingen lust att lägga ut massa pengar på ett par dyra vinterlöpartights. Efter en kvart fick jag åtminstone upp värmen i mina händer och haka och efter lite mer än tjugo minuter la min mobil av, det frös väl till medvetslöshet. Himla synd, för då hade solen kommit fram och jag hade kunnat ta fina bilder. Sprang med mina vanliga löparkläder och fast med en bomullsklänning över istället för en extra t-shirt. Klänningen har jag inte använt på ett tag, men den är en älskling för det är mitt första plagg jag köpte från Dem Collective.
Jag har pendlat lite i humöret idag, på ett sätt är jag nedstämd eftersom en fin människa jag lärde känna för sex år sedan har gått bort. Han blev gammal och han har framförallt inga smärtor mer, men det tomrum han lämnat efter sig är smärtsamt för människor jag tycker väldigt mycket om. Han var en älskad skatt!
På ett annat sätt är jag glad, för min älskade lilla Doris har trätt in i våra liv. Hon är lekfull, nyfiken, är mestadels svart med vita tassar och har en förkärlek för att klättra på ben. Hon är underbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar