22 nov. 2012

Det där med motivation

Vi är alla människor och jag slår vad om att medelsvensson till elitidrottare som ... vem är i rampljuset nu? Men typ Charlotte Kalla. Men jag slår vad om att alla drabbas av träningstorka. Man har helt enkelt ingen lust med träningen.

Då är ju frågan...hur hittar man tillbaks till lusten?

En orsak till tappad motivation kan ju vara att man gjort träningen till för mycket av en rutin, ibland kan det räcka med att ändra träningsdagar.

Jag går exempelvis över från måndag, onsdag och fredagsträning till tisdag och slutet på veckan träning då jag är lite uttråkad som det är nu.

Min nuvarande olust till träning handlar i mitt fall även om att jag behöver göra lite annat för att hitta inspirationen. Så denna vecka har crossfit fått ge vika för lite långlöpning, dans och idag tänker jag ta mig en tur till simhallen.

För att få en bra variation mellan konditionsträning samt styrketräning kan man även köra i 3 veckors intervaller. Mer styrka första tre veckorna, sen byter man till mer konditionsträning i 3 veckor osv.

Ibland kan även en anledning till dålig motivation vara att kroppen är trött, man försöker ta i på passen men det går inte - kroppen vill inte. Då kan en veckas vila vara en bra idé.

 
Och så ett visdomsord på det! Godmorgon :D kramar Paulina
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar