9 nov. 2012

Gästbloggare: Tove

Först ut att vara gästbloggare är min fina granne Tove Bornliden med en spenat- och laxpaj. Tove är en erfaren bloggare och skriver själv mycket om mat. Paulina och jag kommer att låta våra gäster att bidra med en mumsig paj och skriva lite om vad hen tränar.

Spenat- och laxpaj

En paj som är lite nyttigare, lite roligare och lite godare. Hoppas det kommer smaka!

Ingredienser:
Deg
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
125 g margarin
0,5 dl vatten
Fyllning
1 laxfilé (ca 150 g)
2 dl urvattnad fryst spenat
0,5 gul lök
1 knippe dill
3 ägg
3 dl mjölk
salt, peppar
riven ost
v  Rör ihop ingredienserna till degen, blanda med degkrokarna på elvisp eller för hand.
v  Lägg degen vila i kylskåpet/frysen, beroende på hur mycket tid du har
v  Ta ut degen när den är kall och kavla ut på bakunderlägg
v  Rulla ihop underlägget och veckla ut det över formen så att hela formen blir klädd med deg (det går att trycka ut degen också!)
v  Fixa till kanterna, nagga med gaffel
v  Grädda ca 15 minuter i 225 grader
v  Låt skalet svalna, förbered samtidigt fyllningen
v  Hacka lök och dill, dela laxen i bitar och tina spenaten i en sil
v  Fördela i pajskalet
v  Vispa ihop ägg och mjölk, tillsätt salt och peppar
v  Häll på stanningen och toppa med ost
v  Grädda ca 40 minuter i 225 grader, eller tills det har fått fin färg och stanningen stannat.

v  Servera med sallad, smaklig måltid!

Vad tränar du Tove?
Innebandy på söndagarna med min studentförening. Dans på onsdagarna med idrottsredaktion och en hel del promenader och gym däremellan. 
Med vem/vilka tränar du? 
Grannar, kompisar eller själv. 
Finns det något du tycker är extra roligt och varför? Ja! att röra mig till musik, det har jag alltid gillat! Friskis har varit mitt träningställe sedan fem år tillbaka, men nu räcker inte tiden till. 
Finns det någon träningsform du vill prova på? Gärna någon typ av latinodans. Eller golf på sommaren, det ser så härligt och harmoniskt ut. 
Har du tips på bra vardagsmotion? Cykla,! Det gjorde jag innan jag flyttade till Göteborg, alltid, vart jag än skulle. 
Vad gillar du att äta före och efter träning? Innan träning äter jag typ mellanmål. Det kan vara smoothie eller fil med egengjord müsli och/eller knäckemacka. Efter äter jag oftast lagad måltid.
Finns det någon träningsform du absolut inte vill testa? Pingis och tennis och såna sporter är inget för mig. Jag är alldeles för långsam. Men innebandyn går bra!!

Följ gärna Toves blogg på www.bornlidentove.blogg.se  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar