20 okt. 2012

Det där vetemjölet...det där glutenet

Ser ju att Amandla har skrivit att vetemjöl inte kan vara så farligt så nu tänker jag en gång för alla sätta mig ner och försöka reda ut det ena och det andra (eller kanske gör jag inte det).

Det råder ju väldigt mycket förvirring i vad som ger bäst energi, mest viktnedgång, hälsosammast kropp, minst risk för hjärt och kärlsjukdomar, strokes ect.

Vi börjar med:

Robb Wolf and the Paleo Solution
Inom crossfitkretsar och inte minst på Göta råder ett speciellt kostideal. Paleo. Nyfiken på exakt varför och vad det innebär att äta enligt den här metoden lånade jag coach Marcus (a.k.a Mackan, a.k.a BigMac, a.k.a väldigt energiske tränaren)s bok the Paleo Solution skriven av Robb Wolf.

Wolf börjar hela boken med en kemilektion. Han förklarar helt enkelt varför vi människor inte är gjorda för att äta gluten eller spannmål över huvudtaget. Då ska vi se om jag kan sammanfatta hans ca 100 sidor långa förklaring.
Gluten är ett veteprotein. Ett protein som vetet samt andra spannmålsväxter (råg, korn, havre) använder sig av för att skydda sig själva. Varför vill de skydda sig själva då? Jo, till skillnad från blåbäret som har ett frö som faktiskt kan åka igenom hela vårt matsmältningssystem, komma ut oskatt och starta nästa generations blåbär är vetets framtid avhängigt på att det inte blir ätet. Blir det ändå ätet tänker det dock se till att den som åt det får betala för det...

Gluten är som ett slags gift alltså som enligt Wolf  förstör det lilla känsliga tarmluddet i tunntarmen (det är luddet som tar upp energin i maten vi äter). Förr i tiden när vi levde i grottor och var samlare/jägare så växte dessa typer av spannmålsväxter så utspritt att det troligtvis var svårt att få tag i en större mäng av dessa växter. Fick man ändå ihop det så var det sannolikt hela korn man åt.
Samma förstörande verkan har Quinoa samt mjölkprodukter om man går på vad som står i the Paleo Solution.

Vad gör man då?
Ja, eftersom det enligt Wolf kommer rädda ditt liv att inte äta legymer (bönor, linser, ärtor m.fl), mjölkprodukter samt spannmål (både det med och utan gluten) samt socker. Det man ska leva på är allt annat, alltså kött, grönsaker (förutom legymer), bär, nötter, fisk, vatten, frukt i mindre mängder. Ja, det var det (misströsta ej, det går att göra rätt mycket på dessa ingredienser).

Ja, det finns ganska mycket forskning som stöder denna tes (kolla i Wolfs bok, massa källor där. Och internet finns ju med. Ska göra en grundligare undersökning efter källor en annan dag)...behöver mer sägas?

Det finns även en bra sida som kost, träning och hälsa som heter Traningslara.se. Nu kan jag dessvärre inte hitta artikeln i skrivande stund (kommer leta efter den imorgon) men här presenteras lika trovärdig fakta och studier som visar på att gluten INTE skadar din kropp, och att människor som inte äter gluten i längden ökar i vikt i jämförelse med de som äter gluten.
Vad anser då jag?

Precis som med religiösa sekter och annat extremt blir jag lite på min vakt när det kommer en person och säger att JAG HAR LÖSNINGEN! och det finns bara detta som är rätt.
Tyvärr platsar Wolf in i den här kategorin. Så gör även den berömda LCHF Kostdoktorn, folket på livsmedelsverket, skurkarna bakom Modifast vidriga pulver och dryckesdieter samt Tom Cruise.

Vad jag dock kan utröna av denna artikel http://traningslara.se/lchf-fettsnalt-eller-medelhavskost-i-6-ar/ är att såkallad Medelhavskost är en kosthållning som fungerar väldigt bra om man ser till just viktnedgång och sedan bibehållen vikt. Då är ju faktiskt inte Paleo långt ifrån. Medelhavskost kan ses om en något mildare variant av paleo där i huvudsak socker utesluts (och i mitt huvud ser jag även en grekisk gammal gumma som lagar mat från grunden varje dag).
Alltså får jag väl säga att av alla dieter tycker jag att Paleo eller någon slags mildare variant på den är att föredra. Och det är även det som jag kan säga fungerar bäst för mig.
När jag äter lite mer än lite men fortfarande lite mjölkprodukter, lite glutenprodukter och minimalt med socker får JAG det bästa resultatet av min träning, den bästa återhämtningen, det stabilaste humöret och ja, jag har aldrig sett så bra ut naken som jag gör nu :P Detta funkar för mig.

Dock vill jag på intet sätt påstå att det fungerar för alla och jag tror i detta träsk av SÅ HÄR GÖR MAN och vikt/styrka/mat galenskap så måste man våga experimentera, leta sig fram för att slutligen hitta sin lösning som gör att man mår som bäst och ser som bäst ut naken. Jag har vandrat genom detta träsk själv och provat på både vegetarianism och LCHF innan jag kom fram till detta. För att inte tala om min galna totalt vete, socker och alkoholbaserade kost under mitt Londonår som lärde mig att jag inte alls är så naturligt smal om jag inte arbetar för det (och om inte annat visar det också på att för mycket, alltså dagligt intag, av det där vetet, sockret och framför allt alkoholen leder till viktuppgång och framför allt sämre hälsa).

Det enda jag vet inte fungerar är lightprodukter, färdigköpt (okej, händer det en gång per år så ok men inte jämt, du fattar ;) ) och socker. Bannlys dessa produkter så klarar du dig hyfsat.

Men det sista är nog en ganska allmänn uppfattning. Något som till och med förenar i kostbranchen (förutom försäljarna av lightprodukterna och sockret såklart).


Avslutar med två söta ugglor som pussas. Pussar och kramar kan man ju aldrig få nog av. Eller hur?
Nu sömn. Sov gott! kramar Paulina









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar