9 okt. 2012

Vad är Nia?


Nia är en fantastisk träningsform. Jag brukar kalla Nia för dans. Det är ett sätt att röra sig till musik och det finns några särskilt Nia-steg, eller moves. Namnet Nia betyder Neuromuscular Inegrated Action.

Nia skapades av Carlos Rosas och Debbie Rosas från USA. De tog fram en ny träningsform med inspiration från kampsport, dans, yoga och olika tekniker för kroppsmedvetenhet. Tekniken praktiseras barfota för att stärka fötterna. Vi är ju faktiskt födda utan skor och visst kan vi dansa utan konstgjord stötdämpning, våra fötter har den bästa stötdämpningen!

Jag kommer fortsätta att skriva mer om Nia. Om glädjen i rörelsen. Om att känna vad jag gör med min kropp. Nia är roligt, skönt, svettigt och det stärker hela mig!

Här är en film från ett uppträdande i Frankrike där du kan se olika Nia-steg och höra lite exempel på musiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar