30 okt. 2012

Köttfärspaj

Det är ju himla gott med kött. Eller hur Amandla? ;) Därför gjorde jag köttfärspaj i helgen. Och om det blev gott! Jag började med att skära upp två paprikor samt lök och svamp. Detta stekte jag i en panna i ett par minuter tills det blev något brynt. Sedan hällde jag i 400 gram köttfärs, stekte upp det samt lade till passerade tomater. Därefter kryddade jag färsen med oregano. Till stanningen använde jag 3 st ägg, 3 dl grädde samt 2 dl ost. Dessvärre blev det nog lite väl mycket stanning så jag gjorde omelett på det sista. Sedan toppade jag pajen med ost och skjuts in i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter. Jo, som du förstår så hällde jag ju i köttfärsblandningen och stanningen i ett pajskal. Till pajskalet använde jag 1,5 dl vetemjöl, 1 dl grahamsmjöl och 0,5 dl krossade linfrön samt 150 gram smör och lite vatten. Resultatet av allt fett i pajen är en oerhört god skapelse som håller dig mätt länge :) Den tog mig igenom ett riktigt tufft crossfitpass. Ber om ursäkt om bilderna ligger huller om buller. Lär mig fortfarande att blogga från mobilen. Kram kram /Paulina

1 kommentar: