3 okt. 2012

The Perfecty äggröra

Äggröra till frukost kan vara något av det godaste man kan äta (enligt mig). Detta är såklart under förutsättning att man kan få till den där perfekta röran.

Så, då jag är självutnämnd expert och snart ska doktorera i ämnet äggröra kommer här receptet på den perfekta äggröran.


Du behöver:
Ägg (så många som du tror du kommer äta, jag brukar ha 3 st)
Smör
Olja (att steka i)
salt

Eventuella smaksättare:
Gräslök
Peppar


Att få till en perfekt äggröra handlar om temperaturväxling och KONSTANT rörande. Du börjar med att vrida upp vald kokplatta till den högsta temperaturen.

Häll ner lite olja och kläck ner äggen. Vänta med att röra tills du ser att vitan börjar gå från genomskinlig till vit. Så fort den börjar gå åt vitt sänker du temperaturen till medelvärme (eller lite lägre än medelvärme) och börjar röra med ballongvisp eller stekspade. Samtidigt tar du av stekpannan från plattan. Rör om ett slag. Lägg tillbaks pannan på kokplattan och fortsatt rör i äggen. Lägg i en klick smör i röran och rör om. Ta av pannan från plattan och ställ tillbaks den. Rör hela tiden.  Skapandet av den perfekta äggröran är ett handlar om aktivitet och känsla. Känner du dig lätt matt i armen och anar träningsvärk efter ett par timmar - ja då har du rört tillräckligt .

 
Så håller du på, ta av pannan från plattan och sätter tillbaks den. Och rör hela tiden, tills äggröran ser ut som en färdig äggröra ska se ut.

Det sista du gör är att adera smakförstärkare Gr123 (kemisk beteckning för gräslök)...

om du vill. Jag älskar att ha i gräslök i min äggröra men gillar du det inte, salta och ät den som den är. Man kan ev. tillsätta lite peppar också.

kramar Paulina

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. ???? Min spis ser hemsk ut. Detta, kära du, är min diskbänk ;)

      Radera